رمز موفقيت آموزش و پرورش تقویت و ارتقاي مدارس دولتي است

به منظور ايجاد ارتباط و تعامل موثر با آموزش و پرورش استان ها و همچنين نظارت بر حسن اجراي مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، از سال1387 يك نفر از معاونان مديركل آموزش و پرورش هر استان به عنوان نماينده اين شورا انتخاب و منصوب شده است كه كارهاي نظارت بر حسن اجراي مصوبات، موانع و محدوديت هاي اجراي مصوبات، مشكلات و چالش هاي آموزش و پرورش در استان مربوطه و... را شناسايي و در اختيار مديريت نظارت و ارزشيابي دبيرخانه اين شورا قرار مي دهند. اين واحد با كمك و همكاري نمايندگان، گزارش هاي نظارتي را تجزيه و تحليل نموده و به وزارت آموزش و پرورش و... براي بر طرف كردن موانع و محدوديت هاي اجراي مصوبات شوراي عالي و قوانين و مقررات آموزشي و تربيتي ارجاع مي دهد.

عصمت بدخشان - معاون آموزش ابتدايي استان خراسان شمالی و يكي از نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در اين استان مي باشد. وي از نماينده هاي فعال و پر تلاش شوراي عالي است كه نقش موثري در حسن اجراي مصوبات شوراي عالي در استان خراسان شمالی بر عهده دارد. به همين منظور گفت و گويي با وي درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش انجام داده ايم كه در زير مي خوانيد.

1- نظر شما درباره سیاست ها و شیوه های تعاملی با شورای عالی چیست؟ راهکارهای خود را برای ایجاد تعامل موثرتر میان حوزه سیاستگذاری و اجرا بیان کنید.

با توجه به جایگاه مهم و تاثیرگذار شورای عالی آموزش و پرورش که مهمترین مرجع سیاست گذاری و قانونگذاری در آموزش و پرورش می باشد و با عنایت به اینکه تمام تصمیمات شورا  بایستی در  سطح استانها ، شهرستانها و مدارس اجرایی می شود لذا شورای عالی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بایستی از وضعیت دقیق استانها، شهرستانها و مدارس و میزان قابلیت اجرایی بودن مصوبات اطلاعات لازم و کافی را داشته باشد و با رفع موانع احتمالی زمینه های اجرای مطلوب مصوبات را فراهم نماید ،  لذا بایستی در شیوه های تعاملی بازنگری انجام شود و یک تعامل دوسویه میان نمایندگان شورای عالی در استانها با دبیرخانه انجام شود.

  1. شبکه سازی و ایجاد کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی مختلف میان نمایندگان شورای عالی و دبیرخانه شورا.
  2. تشکیل گروه های فعال در شبکه شاد و.... بارگذاری مطالب مهم و مفید و مصوبات و همچنین به روز نمودن  محتوای کانالها و گروه های ارتباطی.
  3. ارسال مصوبات ، بخشنامه ها و آیین نامه های به روز شورا در شبکه شاد.( برخی از مکاتبات شورا از طریق کارتابل به دست نمایندگان شورای عالی در استانها نمی رسد).
  4. ایجاد پل ارتباطی(تشکیل گروههای مجازی و....) میان نمایندگان شورا در استانها با مسولین کمیسون های داخلی شورا جهت آگاهی بخش نمایندگان از آخرین وضعیت مصوبات و چگونگی اجرا.
  5. تشریح دقیق وظایف و انتظارات از نمایندگان شورا در استانها توسط دبیرخانه شورا .
  6. برگزاری نشست های مجازی فصلی میان کمیسون های شورا

2-راهکارهای خود را برای نظارت بهتر و موثرتر بر اجرای مصوبات شورای عالی بیان کنید.

- تشریح دقیق و بیان انتظارات شورای عالی از نمایندگان شورا در استانها در ابتدای سال تحصیلی و ارسال نمون برگ ارزیابی در ابتدای سال تحصیلی نه در پایان سال ..( نمون برگ ارزیابی از نمایندگان شورا در استانها منتهی به زمان برگزاری نشست های سالانه نشود .در حالیکه نمایندگان شورا نمی دانند بر چه اساسی ارزیابی خواهند شد و ملاک ارزیابی از ابتدا در اختیار استانها قرار داده نشده است.اگر وظایف و تکالیف و محورهای ارزیابی از ابتدای سال مشخص باشد نمایندگان بهتر و دقیق تر می توانند وظایف و ماموریت های محوله را پیگیری و مستندسازی لازم را برای پایان سال ارائه دهند).

-ارزیابی فصلی و مستمر از نحوه اجرای مصوبات شورای عالی .

-ارسال مصوبات شورا  برای مدیران کل و دریافت گزارشات  از نحوه  اجرای مصوبات در استان.

-برگزاری نشست های مشترک مجازی برای نمایندگان شورا در استان و مسئولین کمیسون ها  جهت تبیین مصوبات جدید و نحوه اجرا و نظارت بر مصوبات.

-برگزاری نشست های تخصصی مشترک با حضور دبیرخانه شورا ، مدیران کل آموزش و پرورش و نمایندگان شورا جهت اجرای مصوبات و بررسی موانع و چالشهای اجرایی مصوبات.

- برگزاری نشست های تخصصی وگفتمان سازی میان  صف و ستاد جهت تبیین و چگونگی اجرا و راهکارهای پیشنهادی جهت اجرای مطلوب مصوبات.

3-  موارد اجرای سند تحول بنیادین در آن استان بیان کنید.

  1. تشکیل قرارگاه  سند تحول بنیادین در سطح استان.
  1. برگزاری جلسات مستمر مرتبط با سند در استان.
  2. تشکیل گروه  تحت عنوان قرارگاه سند در شاد و انتشار مهمترین موارد مرتبط با سند در قالب پوستر و....جهت آگاهی بخشی به همکاران.
  3. برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی جهت تبیین سند تحول بنیادین در سطح استان و شهرستانها.
  4. برگزاری آزمون ضمن خدمت و دانش افزایی از محتوای سند تحول بنیادین  برای مدیران و راهبران اموزشی و....
  5. تشکیل جلسات کارگاهی برای مدیران مدارس، راهبران آموزشی و.....
  6. اجرای طرح استانی مدیران تحول آفرین مدارس تحول خواه به شیوه مدیران همیار و با محوریت سند تحول در بین مدیران مدارس.
  7. اجرای طرح  استانی تجارب و ایده های برتر مدیریتی با محور سند تحول بنیادین در جشنواره هفته معلم و انتخاب مدیران تحولی.
  8. اجرای طرح استانی معلمان بزرگ مدارس کوچک ویزه معلمان چندپایه و عشایری و مرزی در راستای عدالت تربیتی سند تحول  بنیادین .
  9.  اجرای طرح استانی آینده پژوهی رشته ای در هنرستانهای استان و تاسیس دو رشته پرورش اسب و فرش دستباف ترکمنی در راستای سند تحول

4- مهم ترین راهکار شما برای توجه بیشتر به مدارس دولتی چیست؟

رمز موفقيت آموزش و پرورش تقویت و ارتقاي مدارس دولتي است.

تهیه برنامه جامع برای تقویت مدارس دولتی و تصویب در مجلس و شورای عالی آموزش و پرورش و تعریف شاخص های مدرسه مطلوب دولتی بر اساس سند تحول ( فضا و تجهیزات ، منابع انسانی ، مدیریت و.....)، اولویت تخصیص نیروی انسانی مورد نیاز( معاون پرورشی .مشاور.مراقب سلامت.معاون اجرایی ) مدرسه متناسب با ساختار مدرسه، استفاده از بند اعتبارات فرهنگی  استانداری ها ، فرمانداری ها و دستگاهها برای تجهیز مدارس دولتی، پیشنهاد تخصیص 1 درصد از اعتبارات آموزش و پرورش به تجهیز مدارس دولتی، پیشنهاد تخصیص 1درصد یارانه ، سوخت و هدفمندی یارانه ها به تجهیز مدارس دولتی، کاهش تنوع و تعدد مدارس، افزایش سرانه ها ، کاهش نرم و تراکم دانش آموزی، لحاظ نمودن امتیازات خاص به معلمان موفق این مدارس ( رتبه بندی،سازماندهی ، ارزشیابی سالانه و...)، تخصیص سهمیه برای انتخاب معلم نمونه از بین معلمان موفق مدار س دولتی، تجربه استان خراسان شمالی در دستورالعمل سازماندهی درون منطقه ای نیروی انسانی برای تقویت مدارس دولتی از 5 سال گذشته به مدیران مدارس دولتی و حاشیه شهر حق انتخاب 30 درصد معلمان و در سال گذشته 70 درصد از معلمان ابتدایی و 70 درصد ساعات تدریس دبیر متوسطه با انتخاب مدیران مدارس انجام و اجرای این طرح نتایج مطلوبی داشته است، تعریف و حمایت همه جانبه از برنامه جامع توانمندسازی منابع انسانی ( مدیران .معاونین .معلمان و اولیای دانش آموزان ) در مدارس دولتی و اولویت دادن به تجهیز فضاهای آموزشی تربیتی و ورزشی مدارس دولتی از طریق معاونان وزیر.

5-چه راهکاری برای اصلاح فرآیند بین مدرسه و دانشگاه پیشنهاد می کنید؟

  1. تعریف دقیق ماموریت ها و بیان انتظارات از دانشگاه با توجه به سند تحول بنیادین.
  2. برگزاری دوره های گفتمان سازی بین  معلمان مدارس و متولیان دانشگاه با محوریت تربیت تمام ساحتی.
  3. انعقاد تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه و آموزش و پرورش.
  4. حضور فعال مدرسان و اعضای هیات علمی دانشگاه در مدارس و آشنایی از  فرایند، محتوا و برنامه های تحولی مدارس.

7-برای افزایش سطح علمی، آموزشی و پژوهشی معلمان چه کار باید کرد؟ آیا تدوین و تصویب آئین نامه فرصت های مطالعاتی برای معلمان می تواند در این زمینه کارساز باشد؟

  1. پیشنهاد و تصویب برنامه ارتقا صلاحیت های حرفه ای و تخصصی معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش .

2-اجرای برنامه جامع توانمندسازی معلمان در سطح آموزش و پرورش.

3-برگزاری دوره ی های  بدورود تخصصی و حضوری برای معلمان جدیدالاستخدام.

4-برنامه ریزی برای اجرای جشنواره های علمی ، پژوهشی و آموزشی کشوری و ملی  و تقدیر شایسته از معلمان منتخب و استفاده از ظرفیت منتخبین به عنوان مدرس دوره  و....

  1. برگزاری تورهای علمی و پژوهشی کشوری و استانی برای معلمان موفق .
  2. ارزیابی علمی ، تخصصی و پژوهشی معلمان به صورت سالیانه و معلمانی که نمره لازم را کشب ننمایندف از برخی مزایای رتبه بندی و... محروم شوند.

8-برای اینکه مدرسه به کانون تربیتی محله تبدیل شود چه کارهایی باید انجام شود؟ آیا در استان شما کاری در این باره انجام شده است؟

  1. تعریف دقیق شاخص های کانون تربیت محله ( متاسفانه تا کنون به تعریف مولفه های دقیق پرداخته نشده).
  2. برگزاری دوره های تبیینی و توجیهی بین عوامل مدرسه و مسولان محله جهت تبدیل مدرسه به کانون محله و استفاده از ظرفیتهای دو حوزه.
  3. حمایت علمی ، پژوهشی ، تجهیزاتی و مالی از مدارس جهت تبدیل به کانون محله.
  4. برگزاری دوره های آموزشی و گفتمان سازی در سطح ملی و کشوری و تبیین شاخص های مدرسه به عنوان کانون تربیت محله و بیان انتظارات و ماموریتهای از مدیر مدرسه.

9-به نظر شما مهم ترین مانع اجرای سند تحول بنیادین چیست؟

  1. عدم اعتقاد و باور برخي از مسئولان در سطح ملی ، کشوری و استانی به اجرای سند تحول بنیادین.
  2. ناهماهنگی در صدور بخش نامه ها ، دستورالعمل ها و...  و بعضا بر خلاف اهداف سند تحول بنیادین.( به عنوان نمونه جذب نیروی انسانی  با تاریخ تولد 1342 بدون توجه به صلاحیت های اولیه و عمومی .استخدام نیرو خارج از فرایندهای سند تحول و.....)
  3. نبود برنامه عملیاتی شفاف و مفهومی برای اجرای سند تحول( کلی گویی و ابهام در سند).
  4. عدم وجود هماهنگ یبین معاونین وزارت برای اجرای برنامه های تحولی در مدارس.
  5. نبود بانک اطلاعاتی از مدرسان سند در سطح ملی و کشوری و عدم وحدت رویه بین مدرسان سند تحول .
  6. عدم برگزاری دوره های کیفی و مفهومی برای توانمندسازی منابع انسانی.
  7. قرارگاه سند تحول بنیادین در سالی که گذشت اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تحت عنوان رهیاران تحول نمود ولی این دوره نیز خروجی لازم را نداشت.
  8. برنامه مدارس بر اساس سند تحول به صورت هماهنگ و مدون ارائه نمی شود و این امر موجبات سردرگمی معلمان و... را فراهم می آورد.
  9. تعدد و تنوع برنامه های ابلاغی از سوی معاونین وزیر به مدارس بدون توجه به اصل هماهنگی و هم راستایی با سند.

10-نقش و کارکرد گروه های آموزشی... یکی از راه های فعال کردن معلمان توجه جدی به گروه های آموزشی است، شما چه پیشنهادی برای پویایی و تحرک بیشتر گروه های آموزشی دارید؟

  1. افزایش ساعات گروه های آموزشی.
  2. اجرای دوره های کشوری برای توانمندسازی گروههای آموزشی.
  3. ایجاد حلقه ارتباطی مستمر و پاسخگو بین مولفان و مدرسان کشوری دفتر تالیف سازمان پژوهش با سرگروههای آموزشی.
  4. تشکیل کارگروهها ی تخصصی بین مدرسان پایه و دروس تخصصی در استانهای کشور.
  5. برگزاری اردوهای علمی و پژوهشی ویژه کشوری و استانی ویزه گروههای آموزشی.
  6. ایجاد زمینه و فرصت برای تجربه گردانی و اشتراک تجارب زیسته گروههای آموزشی  در سطح کشور.
  7. برگزاری دپارتمان های علمی پژوهشی ویزه گروههای تخصصی با موضوعات تخصصی .

11-- از آئین نامه اجرایی مدرسه به عنوان منشور مدیریت مدرسه نام می برند... شما چه راهکاری برای اجرای کامل این آئین نامه در استان خود دارید؟ مهم ترین مانع اجرای این آئین نامه در استان شما چیست؟

1-برگزاری دوره های توانمندسازی و کارگاهی ویزه مدیران مدارس، راهبران و کارشناسان  شهرستانها .

  1. برگزاری آزمون توانمندسازی از محتوای آیین نامه.
  2. یکی از منابع مهم در آزمون ها و مصاحبه های راهبران، مدیران مدارس و انتصابات اداره کل و ادارات آیین نامه اجرایی مدارس می باشد.
  3. اجرای طرح مدیران همیار و گفتمان سازی  و برگزاری کارگاههای آموزشی با محوریت آیین نامه اجرایی در بین حلقه های مدیران و راهبران و دریافت نتایج و دستاوردهای اجرایی آیین نامه و تجارب برتر همکاران.
  4. تبدیل آیین نامه اجرایی به بخش های مختلف تحت عنوان لقمه های آموزشی و بارگذاری در کانال معاونت ابتدایی در شبکه شاد .

12-- شما چند سال در مدرسه تدریس کرده اید؟ از نظر شما مهم ترین موانع ارتباطی معلمان و دانش آموزان در کلاس چیست؟

10 سال . مهم ترین موانع ارتباطی عدم اشراف معلمان به وظایف و امور محوله. تعدد وظایف و نقش های معلمان به ویزه در دوره ابتدایی و نبود مشاور در مدارس .

13-مهم ترین موانع اجرای مصوبات شورای عالی آپ در استان شما چیست؟

  1. نبود زیرساخت های لازم در حوزه اداری فنی .منابع انسانی .
  2. پراکندگی جمعیت دانش آموزی در استان( سومین استان کشور به لحاظ پراکندگی)

14- علت کاهش انگیزه معلمان را در چه می دانید؟ برای افزایش انگیزه آنان چه پیشنهادی دارید؟

  1. افزایش سطخ انتظارات جامعه از معلمان.
  2. وضعیت معیشتی نامناسب معلمان.
  3. نبود زیرساخت های لازم در مدارس جهت آموزش و یادگیری.
  4. عدم حمایت و همراهی برخی از والدین با معلمان در خصوص وظایف محوله.

 15- اگر شما وزیر آموزش و پرورش بودید چه برنامه مهمی را در اولویت کاری خود قرار می دادید؟

  1. تهیه ، تصویب و اجرای و ارزیابی برنامه جامع توانمندسازی و ارتقا صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی  به صورت سالیانه.( معلمانی که نمره لازم را کسب ننمایند از مزایای معلمی و رتبه بندی محروم و کاهش رتبه و... در صورت تکرار تنزل به درجات پایین پستهای اداری) 
  2. تهیه و تصویب برنامه جامع جذب و نگهداشت نیروی انسانی و جلوگیری از جذب نیروهای فاقد صلاحیت های معلمی در آموزش و پرورش.
  3. توجه ویزه و تقویت مدارس کمتر توسعه یافته ،حاشیه شهر و عشایری و مرزی
  4. تعیین ساختار و چارت سازمان ملی کودک در استانها. 
  5. ایجاد مکانیزم های مناسب تشویقی برای ماندگاری نیروهای کیفی اداری.

16- چه انتظاراتی از شوراي عالي آموزش و پرورش دارید؟

  1. تییین دقیق مسولیت ها و ماموریت های نمایندگان استانها در شورای عالی.
  2. ارائه برنامه عمل نمایندگان به صوت فصلی و....
  3. بحث و بررسی در خصوص ارزیابی نمایندگان شورا در استانها و معیارهای ارزیابی.
  4. ارائه ایجاد فضایی مناسب جهت استفاده از تجارب برتر نمایندگان استانها در اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی.
  5. تشکیل کارگروه تخصصی برای  اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته معلم1402 ( تقویت مدارس دولتی، اجرایی شدن سند تحول ....).